חשיבות המעבר לאופטומטריה מבוססת עובדות EBP בשיתוף עם האיחוד האירופי


מאת צופיה סימקוביץ'

האם עדשות מסננות  צבע יעילות לתסמונת אירלן (Irlen syndrome) ?

האם כדאי לשים ציפוי המסנן אור כחול?

איזו בדיקה יעילה יותר לקביעת phoria?Thorington  או Von Graefe ?

כדי לתת מענה לשאלות העולות במהלך הבדיקה האופטומטרית, ביה"ס לאופטומטריה ומדעי הראייה, כחלק מפרויקט Oculus  הפועל מטעם  Erasmus +  החל בשנת הלימודים תשע"ט 2018-2019 בהוראת אופטומטריה מבוססת עובדות(Evidence based practice) EBP  במטרה לתת את המענה הקליני הטוב ביותר בהתבסס על ניסיון הבודקת והבודק, צרכי הנבדקת והנבדק ובירור התשובות המחקריות בנושא.

הוראה מבוססת עובדות החלה כבר השנה ובמסגרת זו למדו הסטודנטיות והסטודנטים בשנה א' בהדרכת ד"ר שלמה שריידר ובשיתוף פעולה עם ספריית מדעי החיים על חשיבות הנושא והכירו את מנועי החיפוש הרלוונטיים למחקרים מדעיים.

בנוסף ד"ר מירב נתיב, בקורס "ביולוגיה כללית וביולוגיה של התא" ערכה ניתוח מדעי של כתבות מהאינטרנט ומהטלוויזיה בנושאים אקטואליים במטרה לבדוק עד כמה המידע מדויק או מוטעה ואת חשיבות הצורך בביקורת ואיתור מידע מדעי אמין. 

פרויקט זה יוטמע גם במהלך השנים הבאות ויורחב לקורסים נוספים. בסיומו במסגרת הקורס "סמינר" של המרצה מר אבי פארטנאי יצטרכו הסטודנטיות והסטודנטים להציג את כל התהליך שלמדו במהלך ארבע השנים, משאלת השאלה הקלינית, דרך חיפוש מחקר הנותן מענה וכולל ביקורת אקדמית, ועד בחירת הטיפול המתאים ביותר על בסיס הידע המחקרי והניסיון הקליני.

פרויקט Oculus מקדם שיתוף פעולה בין בתי ספר לאופטומטריה באירופה (נורבגיה, בריטניה, ספרד והולנד) יחד עם ישראל והודו במטרה ליצור מערך הוראת אופטומטריה אחיד באירופה, מה שיאפשר תעסוקה של בוגרות ובוגרי בתי הספר המשתתפים בפרויקט במדינות מסוימות באירופה.

בית הספר לאופטומטריה ומדעי הראייה בבר באילן שם דגש על המצוינות וחיזוק היכולות המדעיות והקליניות של הסטודנטיות והסטודנטים שלנו. הוראה מבוססת עובדות מקנה יכולת חשיבה וניתוח מדעי ואת היכולת להתעדכן במחקרים החדישים ביותר גם במהלך הלימודים וגם לאחר סיום לימודיהם.

 

(בתמונה: סטודנטיות וסטודנטים שנה א'  בהרצאה בספריית מדעי החיים)